Båtupptagning – 8 oktober 2022

• Inför upptagning finns det en del att tänka på: (Inte på upptagningsdagen utan i god tid innan)
  • Skriv på upptagningslista i klubbhuset före 1 oktober. (Listan finns redan i Klubbhuset). Masta av i god tid före upptagningsdagen.
  • Se över vaggor, bockar och vagnar så allt är i god ordning och märk dom. Fyll på luft i vagnar om det behövs. (Kanske dags att laga slang/däck). Det är alltid bra med några extra brädstumpar och klossar i beredskap vid upptagning
  • Förbered 2 st 12-15 meters tampar inför upptagningen. (För att styra båten när den hänger i luften). Kolla så du ser “slingmärken” när du står på däck. Dom sitter oftast på sidan av båten, under listen och är svåra att se uppifrån. Sätt en extra markering på däck så du enkelt vet var sling/lyftstroppar skall vara på upptagningsdagen.
  • Reservera inte någon plats för din båttrailer på parkeringen. Större båtar som tas upp med kran har förtur till parkeringen.
  • Det är just nu total kaos på vagnsparkeringen i skogen ! Vi behöver plats före båtupptagningen.
  • För er som förvarar båtkärra för mindre båtar, var vänlig och kör ner er kärra och ställ ut med vägen bakom bommen så dom inte är i vägen för traktorn och stora kärror. Gäller både de som tar hem båten och som ska ligga kvar på vägen. Gör detta före 5 oktober Tack på förhand
  • För er som sedan ska förvara båten utmed vägen innanför bommen är det viktigt att en tydlig märkning finns synlig även efter att båten är täckt. Namn, medlems nr och telefon-
  • Alla kärror och pallning skall vara märkt med medlemsnummer, namn och telefon. Gäller alla oavsett placering på området. Det är bland annat en säkerhetsfråga.
  • Vi kommer under hösten städa och då kommer allt omärkt skrotas.
  • Inga vagnar eller pallning får stå på stigen upp till Lurberget !
  • Lördagen den 8 oktober klockan 08:00 lyfter vi den första båten så var i god tid. Då skall alla vara förberedda för att hjälpa till med båtupptagningen. Det är vi båtägare och medlemmar som jobbar ideellt så alla hjälper till tills alla båtarna är uppe på land. (Det är bara kranbil och traktor som får ersättning).
  • Anmäl dig för avprickning på listan samt att betala 850:- Swish nr: 123 181 7329
  • Vet du inte vad du kan hjälpa till med så fråga, det finns alltid något att göra. Upptagningen går smidigare om alla hjälper till. Vi har i år några nya båtar samt några som bytt till större båt så det är inte säkert att man får ligga på den plats man brukar. Det är även några som lämnat klubben eller sålt sin båt. Därför är det extra viktigt att skriva på upptagningslistan i god tid.
  • Före 1 oktober önskar vi att alla skrivit på listan så vi kan planera upptagningen. Kan du inte ta dig till klubbhuset före 1 oktober kan du ringa Björn Frick ( 0705593281 eller på mejl: mrlohaga@gmail.com ) så fyller jag i dina uppgifter.
  • Inga bilar på parkeringen under upptagningen. Respektera skyltning.
  • Tänk på att kranbilen ska kunna lämna området så parkera inte i så du står i vägen !
  • Ta fram pallning och bär ner till parkeringen i god tid före 08:00. Det kommer finnas listor och bilder på var er båt kommer ligga i vinter.
  • Vi försöker planera en turordning så hämta inte båten för tidigt.
  • Fäst förberedd 12-15m förtamp och aktertamp innan du kommer till upptagningsbryggan.
  • Ta bort fendrar, dom är i vägen för lyftstroppar och vagnar/pallning och slingmärken.
  • Hjälp varandra och ställ frågor om du inte vet vad du kan göra.
  • Vi börjar med båtar på vagn samt lättare båtar som skall ligga längst bort från kran bilen.
  • När din båt är upptagen så fortsätt hjälpa till med övriga båtar tills alla är uppe.
  • Det är efter att alla har fått upp sina båtar samt att kranbilen lämnat området som det är fritt fram att tömma båt, serva motor, täcka båten, åka hem eller vad du nu vill göra.
  • Stort tack på förhand för gott samarbete inför och under upptagningen.
  • Nu återstår bara att ta bort ta tampar från stolpar och brygga, det kan du ju så klart göra när ni lämnar bryggan för upptagning. Täcka båten för vintern. Tömma båten på värdesaker och sådant som kan frysa sönder eller ta skada av fukt eller börja lukta illa. Serva motorn samt börja planera för våren och sommarens turer.
  • Tack för en fin båtsommar och för att vi all hjälps åt att hålla EBK rent och snyggt.

Med vänliga hälsningar Styrelsen
    För frågor var vänlig kontakta Björn Frick 070 5593281